phoneiconSme tu pre Vás 043/4211 333
Úvod

Nemecko je najväčším importérom nebezpečných odpadov v rámci EÚ

Podľa záverov štúdie Európskej environmentálnej agentúry (EEA) vďačí Nemecko za takéto postavenie na trhu s odpadmi rôznorodosti priemyselných závodov, robustnej kapacite infraštruktúry odpadového hospodárstva, dostupnosti moderných technológií na spracovanie odpadu a geografickej polohe v strede starého kontinentu.

Produkcia nebezpečného odpadu rastie 

Štúdia EEA s názvom „Preprava odpadov cez vnútorné a vonkajšie hranice EÚ“ konštatuje, že v roku 2009 sa vo všetkých členských krajinách EÚ vyprodukovalo celkom 74 miliónov ton nebezpečného odpadu. Oproti roku 2000 je to nárast o 28 percent.

Celá štúdia vychádza zo štatistických údajov za rok 2009. Podľa nich sa najviac nebezpečného odpadu vyprodukovalo v Nemecku (17 mil. ton). Nasleduje Taliansko (11 mil. ton), Francúzsko (11 mil. ton) a Estónsko (7 mil. ton). Pri posledne menovanej krajine je treba podotknúť, že 95 percent nebezpečných odpadov pochádza z ťažby bridlicového plynu.

Vývoz nebezpečného odpadu narastá

EEA kladne hodnotí fakt, že väčšina nebezpečného odpadu vyvážaného členskými krajinami únie (97%) smeruje do inej členskej krajiny EÚ. Vývoz nebezpečného odpadu do štátov mimo EÚ je teda minimálny na úrovni 3% (cca 189 tisíc ton).

Zo štúdie vyplýva, že vývoz nebezpečného odpadu z členských krajín únie stúpol medzi rokmi 2001 a 2009 o 131%, z 3,2 mil. ton na úroveň zhruba 7,4 mil. ton nebezpečného odpadu ročne. Súbežne vzrástol podiel vyvezeného nebezpečného odpadu k celkovému množstvu nebezpečného odpadu vyprodukovaného v krajinách EÚ približne z 5% na 10%.

Vychádzajúc opäť z údajov za rok 2009, štúdia zaradila medzi najväčších vývozcov (exportérov) nebezpečného odpadu spomedzi štátov EÚ Holandsko (2,7 mil. ton), Taliansko (1,4 mil. ton), Francúzsko (1 mil. ton) a Belgicko (0,7 mil. ton).

Dovoz nebezpečných odpadov prevyšuje vývoz

Dovoz nebezpečných odpadov do členských krajín únie stúpa. Svoj podiel na tom má aj dovoz nebezpečného odpadu pochádzajúceho z krajín mimo EÚ. V roku 2001 sa takto do krajín EÚ doviezlo spolu približne 3 mil. ton nebezpečného odpadu.

V roku 2009 dosiahol dovoz nebezpečných odpadov do členských krajín únie objem 8,9 mil. ton, čo je nárast o 197% oproti roku 2001. Až 1,3 mil. ton nebezpečného odpadu bolo podľa štúdie dovezených z krajín mimo EÚ.

Medzi najväčších dovozcov (importérov) nebezpečného odpadu spomedzi krajín EÚ patrí Nemecko (3 mil. ton), nasleduje Francúzsko (2,3 mil. ton), Holandsko (1 mil. ton), Taliansko (0,7 mil. ton) a Belgicko (0,7 mil. ton).

Určitý objem dovozu nebezpečného odpadu smeruje do EÚ aj z krajín Európskeho združenia voľného obchodu (EFTA), konkrétne zo Švajčiarska a Nórska. Cieľovými krajinami je zväčša Taliansko, Francúzsko, Nemecko či Švédsko.

Obchodníci s nebezpečným odpadom

Porovnaním štatistických údajov o dovoze a vývoze nebezpečných odpadov EEA dospela k prekvapujúcemu zisteniu. Krajiny ako sú Holandsko, Nemecko, Taliansko, Francúzsko a Belgicko patria medzi najväčšími exportérov aj importérov nebezpečných odpadov. V štúdii ich preto z ekonomického hľadiska označila aj ako najväčších obchodníkov s nebezpečným odpadom.

Účel vývozu - zneškodnenie a zhodnotenie

Štúdia EEA taktiež poukazuje na skutočnosť, že tri štvrtiny z celkového evidovaného objemu cezhraničnej prepravy nebezpečného odpadu v rámci EÚ smeruje do zariadení na zhodnocovanie odpadu.

Najčastejším spôsobom zneškodňovania vyvezených nebezpečných odpadov aj naďalej zostáva spaľovanie. EEA tvrdí, že bez tejto možnosti zneškodnenia by tento nebezpečný odpad pravdepodobne končil na skládkach odpadov v krajinách pôvodu tohto odpadu.

Medzi najčastejšími spôsoby zhodnotenia vyvezených nebezpečných odpadov patria dve činnosti: R1 - využitie najmä ako palivo alebo na získavanie energie iným spôsobom a R4 - recyklácia alebo spätné získavanie kovov a kovových zlúčenín.

Spolu až 5,2 mil. ton vyvezeného nebezpečného odpadu bolo v roku 2009 následne zhodnotených v inej krajine než bola krajina pôvodu tohto odpadu. Jedným z dôvodov môže podľa EEA byť pokles ekonomiky v dôsledku krízy, čo viedlo k zníženiu cien za zneškodňovanie odpadov a zatraktívneniu ceny zhodnocovania odpadov.

Celkové množstvo nebezpečného odpadu, ktorý bol vyvezený za účelom následného zneškodnenia stúpol v poslednom období z 20% na 27% (1,9 mil. ton). Naopak množstvo nebezpečného odpadu, ktorý bol vyvezený za účelom následného zhodnotenia klesol zo 77% na 73%.

V rámci riešenia problematiky cezhraničnej prepravy nebezpečných odpadov EEA prikladá význam aj Nariadeniu EP a Rady (ES) o preprave odpadov (2006). To podľa jej názoru dáva kontrolným orgánom krajiny, do ktorej vývoz nebezpečného odpadu smeruje, viacero možností ako uprednostniť dovoz odpadu za účelom zhodnotenia pred dovozom odpadu za účelom zneškodnenia.

Nepresné čísla

Štúdia zistila nezrovnalosti medzi vykazovaným množstvom vyvezeného a dovezeného nebezpečného odpadu. Principiálne by malo množstvo nebezpečného odpadu vyvezeného z jednej krajiny korešpondovať s množstvom nebezpečného odpadu dovezeného do inej.

EEA pri porovnaní údajov z hlásení, ktoré jej poskytli členské krajiny EÚ, zistila že údaje o množstve vyvezeného a dovezeného nebezpečného odpadu sa líšia. Konkrétne z údajov týkajúcich sa roku 2009 vyplýva, že rozdiel medzi nahláseným množstvom vývozu a dovozu nebezpečného odpadu bol až 27% v prospech vývozu.

Presné príčiny takejto nekompatibility údajov o vývoze a dovoze nebezpečného odpadu nie sú vraj zjavné. EEA ponúka vysvetlenie v podobe rozdielnej klasifikácii odpadu pri jeho preprave z krajiny odoslania do krajiny určenia. Detailnejším zisťovaním vraj EEA objavila konkrétne prípady, keď krajina z ktorej sa odpad vyvážal tento klasifikovala ako nebezpečný odpad, avšak krajina do ktorej sa tento odpad dovážal ho nepovažovala za nebezpečný odpad.

Prepravujú sa rôzne druhy nebezpečných odpadov

Kategorizácia nebezpečných odpadov pri vývoze vychádza z Bazilejského dohovoru o riadení pohybov nebezpečných odpadov cez hranice štátov a ich zneškodňovaní (1989). Nakoľko je však táto kategorizácia prepravovaného nebezpečného odpadu veľmi všeobecná, využívajú viaceré štáty EÚ vo väčšej miere zatriedenie podľa Európskeho katalógu odpadov (ELW).

EEA to považuje za veľký prínos, nakoľko takéto zatriedenie podľa ELW poskytuje viacej informácií o tom, pri akej činnosti daný nebezpečný odpad vznikol, aké nebezpečné látky obsahuje a akým spôsobom je potrebné s ním nakladať pri jeho spracovaní.

Najväčšie množstvo nebezpečného dopadu prepravovaného na území Európy predstavujú zvyšky z priemyselného spracovania (zhodnotenia/zneškodnenia) odpadov. Ide najmä o popolček zo spaľovní či zostatky z mechanického triedenia odpadov. Ročne ide o zhruba 3 mil. ton takéhoto druhu nebezpečného odpadu. V percentuálnom vyjadrení to je asi 38% z celkového množstva exportovaného nebezpečného odpadu.

Druhým najviac prepravovaným druhom nebezpečného odpadu je odpad obsahujúci olovo a zlúčeniny olova, ďalej odpad obsahujúci zlúčeniny zinku, odpadový minerálny olej a odpad pochádzajúci z povrchovej úpravy kovov a plastov. Pri každej z vyššie uvedených komodít nebezpečného odpadu ide zhruba o 300 tisíc ton ročne.

Kontaminovaná zemina a azbest

Pre EEA bolo prekvapujúcim zistením, že medzi prepravovanými nebezpečnými odpadmi je veľké množstvo kontaminovanej zeminy a azbestu. Ide o ťažké materiály a preto je ich preprava veľmi cenovo nákladná.

Podľa zistení uvedených v štúdii sú dôvodom takejto cezhraničnej prepravy kontaminovanej zeminy chýbajúce zariadenia na spracovanie takéhoto druhu nebezpečného odpadu v krajine vzniku odpadu. Kontaminovaná zemina aj azbest po úprave končia na skládkach odpadov.

Štúdia hovorí aj o tom, že viaceré krajiny EÚ majú výraznú podporu budovania zariadení na získavania energie z obnoviteľných zdrojov. Pre tieto zariadenia je potrebné zabezpečiť veľké množstvá biomasy ako paliva a to vyvoláva veľký dopyt po dovoze napríklad dreveného odpadu.

Olovené batérie

V roku 2007 bolo podľa dostupných štatistických údajov v rámci Európy prepravených cez hranice viac ako 200 tisíc ton olovených batérií. EEA sa zamerala na krajiny, na území ktorých sa nenachádzajú pece na tavenie olova. Tie boli nútené vyvážať olovené batérie do iných častí Európy, kde boli zrecyklované. Takto získané olovo ako druhotná surovina nahradilo prvotne vyťažené olovo pri výrobe nových batérií.

Vývoz a dovoz nebezpečných odpadov sa bude časom znižovať

Pokles vývozu a dovozu nebezpečných odpadov je podľa slov EEA daný legislatívnym rámcom upravujúcim cezhraničnú prepravu odpadov za účelom zneškodnenia alebo zhodnotenia všeobecne.

Európska rámcová smernica o odpadoch požaduje od členských krajín únie, aby mali tzv. sebestačné a disponovali dostatočnými vlastnými kapacitami na zneškodňovanie odpadov. Tým sa sleduje účel, aby mohol byť akýkoľvek odpad náležite zneškodnený v zariadení, ležiacom čo najbližšie k miestu vzniku tohto odpadu. To platí aj pre nebezpečné odpady.

Odkaz: http://www.odpady-portal.sk/Dokument/101387/nemecko-je-najvacsim-importerom-nebezpecnych-odpadov-v-ramci-eu.aspx

Pokiaľ sa chcete s nami skontaktovať môžete využiť tento formulár, príp. adresovať vašu požiadavku priamo na
fatra@brantner.sk. Súčasťou formuláru je aj príloha, kde môžete priložiť akýkoľvek súbor.

Vážený zákazník,
dovoľujeme si Vás požiadať o vyplnenie tohto dotazníka, ktorého cieľom je ohodnotiť spokojnosť
zákazníkov so službami spoločnosti Brantner.


Ďakujeme Vám za ochotu a čas strávený vyplnením dotazníka, ktorý nám pomôže pri neustálom zlepšovaní našich služieb.
Dotazník vyhodnotí zodpovedný pracovník.