Spoločnosť Brantner Fatra požiadala prostredníctvom správnej žaloby súd o zrušenie rozhodnutia PMÚ
Tak ako Brantner Fatra avizoval v prvej polovici júla 2025, v ustanovenej lehote sa spoločnosť obrátila na Správny súd v Bratislave za účelom dosiahnutia efektívnej nápravy nezákonného stavu spôsobeného rozhodnutím Rady Protimonopolného úradu Slovenskej republiky (PMÚ) z 24. júna 2025. Týmto rozhodnutím Rada PMÚ potvrdila predchádzajúce prvostupňové rozhodnutie vo veci údajného zneužitia dominantného postavenia spoločnosti Brantner Fatra pri poskytovaní služby skládkovania zmesového komunálneho odpadu.
V správnej žalobe podanej 2. septembra 2025 spoločnosť Brantner Fatra okrem iného namieta, že obe rozhodnutia vydané slovenskými súťažnými autoritami (PMÚ) vychádzajú z nesprávneho právneho posúdenia, sú pre nezrozumiteľnosť, resp. nedostatok dôvodov nepreskúmateľné a v neposlednom rade sa domnieva, že zistenie skutkového stavu zo strany PMÚ, ktoré sa následne pretavilo do porušenia jej práv a právom chránených záujmov, bolo z dôvodu nedostatočného rozsahu nespôsobilé pre riadne posúdenie predmetnej veci.
Spoločnosť Brantner Fatra principiálne odmieta zvolený úradný postup zo strany PMÚ, ktorý sa vyznačuje neakceptovateľným zjednodušovaním dôkaznej situácie a preferovaním vlastných domnienok (prezumpcií) pred kvalifikovanou analytickou dokumentáciou. Spolu s účelovou právnou kvalifikáciou údajných protisúťažných praktík sa tým podľa názoru spoločnosti a advokátskej kancelárie TaylorWessing, ktorá ju v súdnom konaní zastupuje, PMÚ rozhodol odchýliť od zaužívaných štandardov aplikovaných európskymi súťažnými autoritami.
Rozhodnutia slovenských súťažných autorít v predmetnej veci trpia zásadnými zákonnými nedostatkami – od nesprávne zvolených právnych predpisov, na základe ktorých bolo údajné protisúťažné konanie spoločnosti posudzované, cez zmätočné identifikovanie časového úseku, v ktorom malo k namietanému konaniu spoločnosti dôjsť, a priestorového vymedzenia, v ktorom malo byť ako na územne vymedzenom trhu údajne zneužívané dominantné postavenie spoločnosti, až po samotné formy, akými sa spoločnosť mala dopúšťať porušenia pravidiel hospodárskej súťaže.
V neposlednom rade však PMÚ, ani jeho Rada pri rozhodovaní nepochopiteľne nezohľadňovali skutočnosť, že posudzované služby odpadového hospodárstva boli zo strany Brantner Fatra od počiatku poskytované v nadväznosti na výsledky verejných obstarávaní, zákonne a transparentne realizovaných samotnými dotknutými obcami. Je nespochybniteľné, že kontrola nad stanovením príslušných obchodných podmienok, vrátane predpokladanej hodnoty zákazky, bola a naďalej ostáva v rukách príslušných verejných obstarávateľov (obcí). Pokiaľ v predmetnom posudzovanom prípade spoločnosť Brantner Fatra neurobila prakticky nič iné než to, že tieto podmienky akceptovala a navrhla cenu, ktorá neprevyšovala predpokladanú hodnotu zákazky, nie je právne únosné viniť ju z protisúťažného konania.
Spoločnosť Brantner Fatra je presvedčená, že zvolený prístup PMÚ k prešetrovaniu údajného správneho deliktu môže mať bezprecedentný dopad na trh aj v iných segmentoch, vysielajúc signál, že akýkoľvek podnikateľ v potenciálne dominantnom postavení môže pri uplatnení aj primeraných a prirodzených cenových rozdielov čeliť sankciám za jeho zneužite. Aj z dôvodu zasiatej vysokej miery právnej neistoty pre subjekty pôsobiace nielen v sektore odpadového hospodárstva na celom území Slovenskej republiky, v ktorom sa slovenské súťažné autority zrejme rozhodli zaujať de facto pozíciu cenového regulátora, prekračujúc tým svoju pôsobnosť a právomoc, spoločnosť Brantner Fatra prostredníctvom správnej žaloby žiada, aby boli rozhodnutia vydané PMÚ a Radou PMÚ zrušené a žalovanému štátnemu orgánu vrátené na ďalšie konanie.